Exän työmatkat

En koskaan kommentoinut hänen lukuisia työmatkojaan, siis hänelle, hän sai mennä aina kun niitä oli. Ne kuuluivat hänen työnkuvaansa ja tulihan siinä itsellekin vähän "vapaata", siis exästä. Hänen oli niin helppo lähteä, kun sanoin vain että mene vaan, kyllä me täällä pärjätään. Hän usein varsin yksityiskohtaisesti selosti, mikä on matkan tarkoitus ja kenen kanssa hän siellä on. Nyt olen miettinyt paljon tuotakin, että kaikki työmatkat ei varmaan olleet työmatkoja. Ihan varmasti hänellä oli muita naisia. Joskus mietin, miten hyvä olisi, jos voisi elää elämästä joitakin kohtia halutessaan uusiksi, tai että keskustelut olisi niin hyvin tallennettu aivoihin, että ne saisi tarpeen vaatiessa käydä läpi uudestaan. Varmasti löytäisin viitteitä muista naisista. Mutta silloin, en uskonut hänen kykenevän mihinkän tuommoiseen, koska hän itse siitä uskollisuudesta jaksoi puhua. Hän sai minut jotenkin hyvin varovaiseksi miesten suhteen, minusta tuntui, että olen syyllistynyt pettämiseen, vaikken ollut. Kukaan mies ei voi ikinä tulla sanomaan, että olisin pettänyt miestäni. Se on hyvä, että minun omatunto on aivan puhdas.

Exän pitkät puheet parisuhteen tulevaisuudesta

Ex jaksoi aina paasata, miten tärkeetä on, että ollaan yhdessä. Pidetään vaan tiukasti kiinni siitä mitä meillä on. Ei luovuteta, kun meillä on kaikki hyvin. Hän tolkutti, kuinka minua rakasti ja lapsia myös, että me oltiin hänelle kaikki kaikessa. Mutta miksi se ei tuntunut siltä? En saanut sitä tunnetta häneltä, vaikka hän halailikin minua välillä. Se oli aina jotenkin niin kovakouraista, kylmää, siinä vaan ei ollut tunnetta ollenkaan. Siksi myös monesti työnsin hänet pois. En halunnut hänen lähelleen, siinä ei ollut hyvä olla. Mutta kun hän paasasi meidän liiton puolesta, niin uskoin aina häntä, uskoin, että kyllä tämä on hyvä liitto, meillä on rakkautta me halutaan, että tämä onnistuu. Uskottelin itslleni tuota vuosikaudet. Nyt jälkeenpäin, kun tajuan, millaisesta ihmistyypistä oli kyse, niin koko meidän yhdessäoloajan, 22 vuotta hän onnistui manipuloimaan minua uskomaan kaiken, mitä hän sanoi. Luotin häneen täysin, vaikken tiedä miksi? Ei hän pitänyt lupauksiaan, suunnitelmat muuttui kokoajan. Hän lupaili lapsillekin kaikenlaista, ja seuraavana päivänä kielsi kaiken, että ei hän ole tuommoista luvannut. Lapset pettyivät aivan liian monta kertaa häneen ja minä sain korjata tilanteen.

Riitoja

Viime syksynä oli semmoinen tilanne, että meillä oli riitaa, kun hän lähti reissuun. En jaksanut enää setviä sitä riitaa ennen exän lähtöä, koska minun mielestä se ei ollut minun vikani, odotin exältä anteeksipyyntöä. No sitähän ei tullut, hän "oli aina oikeassa".Muutaman väkinäisen viestin hänelle laitoin matkan aikana, mutta tilanne oli siis edelleen päällä, kun hän palasi. Reissun aikana oli kovat pakkaset ja minun piti huolehtia myös talomme lämmityksestä kaiken muun arjen pyörittämisen ohella, työssäkäynnin lisäksi. Odotin häneltä siis pikkuisen ymmärrystä, ehkä jopa halausta ja jotain kivoja sanoja, empatiaa (miten jaksoit täällä silläaikaa..) tai mitä tahansa positiivisia sanoja. Reissusta palasi mies, joka ei vaimoaan huomioinut mitenkään, ei ollut huolissaan kuinka täällä on jaksettu, hän oli täynnä itseään ja omaa erinomaisuuttaan. Nämä oli niitä hetkiä, kun mietin, että tuo ihminen ei ole normaali. Ei normaali ihminen kohtele toista noin, kuin häntä ei olisikaan. Se tunne, että minä haluan erota, vahvistui!

Minut imettiin vuosien varrella täysin kuiviin. Annoin suhteelle paljon, mutta en saanut siltä mitään.

-Tähti